YOGA KLASSER

Måndag

Tisdag

Onsdag

Torsdag

Fredag

Lördag

Söndag

09.00-10.15

Yin Yoga fm

Carina

09.00-10.15

Kundaliniyoga fm

Carina

09.00-10.15

Yin Yoga fm

Pia

10.35-11.30

Yoga på pall

Carina

11.30-12.15

ONLINE

Yoga för Ryggen

Carina

16.30-17.30

Yoga för Ryggen

Carina

17.45-19.00

Klassisk Yoga

Pia

17.45-19.00

Yin Yoga

Carina

 

17.45-19.00

Kundaliniyoga

Carina

Specialevents

Fredagsyoga

Carina

19.30-20.45

Yin Yoga

Pia

20.30-21.30

ONLINE

Yinyoga

Carina

19.30-20.45

Klassisk Yoga

Pia

19.30-20.45

Yin Yoga

Carina

19.30-20.45

Klassisk Yoga

Signe

 

BOKA DIN YOGAKLASS


Boka dig till några av våra sköna yogaklasser, du hittar allt från lugna meditativa till fysiskt aktiva.

Schemat kan se lite olika ut vecka för vecka.

Du hittar tillgängliga datum, gör bokning och betalning online i vår bokningskallender nedan.


Tips för att boka en klass...

1) Logga in på ditt konto, har du inget konto, skapa ett nytt

2) Välj den klass du vill boka en eller flera av

3) Välj betalning, befintligt klippkort, köp av nytt klippkort eller köp av enstaka tillfälle

4) När detta är gjort kan du välja att logga ut eller gå tillbaka och välja nya klasser

5) Vid en lyckad bokning kommer du att få en bekräftelse via mail


Läs mer om yoga



Online appointments by Smoothbook


Vad är Yoga


Yoga är gammal, religiöst obunden och har sina rötter från de österländska filosofierna.

Själva ordet yoga betyder förening/union men av vad som är förenat finns det lite olika varianter av, kropp, själ, sinne och/eller världsallt. Yogan är utformad att på olika sätt stärka och balansera kropp och sinne. Den innehåller nästan alltid rörelser, ställningar och andning men kan också innehålla meditation, mantran och seva som förenklat kan översättas som osjälvisk tjänande. 


Två ursprungliga yogasorter är Hathayoga och Kundaliniyoga. En del av alla de nya som kommit har fortfarande mycket av den ursprungliga tanken kvar, medans andra är mer av fysisk träning. Många helt nya träningsformer har också inspirerats av de rörelser, ställningar och andning som återfinns i yogan.


Man behöver inte tro på de ursprungliga filosofierna för att utöva yoga, vi kan bara vara tacksamma för att denna uråldriga kunskap har förts vidare till oss idag och att vi kan ha glädje av den i våra liv.


Vilken yoga ska jag välja?


Du kan läsa på om de olika yogasorterna men framför allt testa, yoga görs inte med hjärnan utan med hela ditt jag. Olika lärare har sin egen variant av yogan. Prova dig fram med olika lärare och olika sorter tills du hittar det du behöver vilket kan förändras från dag till dag eller livets oliks skeenden. Har du mycket yin i ditt liv kan du behöva Yang och tvärtom. Kom ihåg att när du känner att du minst av allt vill yoga kan vara när du behöver det som mest.


Läs mer om våra olika yogasorter


Mer om våra yogaklasser

Kundaliniyoga


Kundaliniyoga är en dynamisk och omväxlande yoga som kan innehålla rörelser, ställningar, andning, mantran och meditation.

Ibland hör man att kundaliniyogan enbart skulle vara en spirituell yoga vilket är väldigt missvisande. Det är ingen slump att medicinsk yoga är utvecklad från just kundaliniyogan.

Det som är speciellt med Kundaliniyogan är att vi använder oss av färdiga pass s.k. Kriyas vars tanke är att de ska ha en viss inverkan på kropp och sinne, tex yoga för ryggen eller yoga för energi och cirkulation. 

Det finns 1000-tals olika Kryas. Carina väljer vanligtvis pass som är lugna till medel i intensitet och där fokus är på rygg, nacke och axlar, att stärka och mjuka upp som ger ett lugn i kropp och sinne.


I stort sett alla kan göra Kundaliniyoga och ha glädje av den.

Många upplever också mindre värk, bättre sömn och mer energi.

Yoga på stol


I den här klassen gör vi yoga på pall. Klassen fungerar för alla men också för dig som önskar sitta på en pall istället för golvet. Passen innehåller andningsövningar, rörelser, ställningar (sittande och stående) och guidad avslappning.

Klassisk Yoga

Hatha yoga


Hatha yoga är den mest kända formen a yoga och senna klassiska yoga är allsidig och passar alla kroppar.

Hathayoga kallas också för kraftens yoga eftersom den vill skapa balans mellan kropp och sinne, mellan ansträngning och att släppa taget, mellan energi och vila.

Passen innehåller fysiska rörelser i mjuka former som kombineras med andningsövningar och olika meditationstekniker.

Din kropp blir mjuk, stark och flexibel.

Ditt sinne blir lugnt.

Yoga för Ryggen


Vi  har focus på kroppens stödjande funktioner runt rygg, nacke och axlar.   Med hjälp av mjuka rörelser från bl.a. den klassiska Hatha yogan, Kundaliniyogan och Pilates, andningstekniker och meditation söker vi styrka, rörlighet och avslappning/lugn.

Yinyoga


Yin yoga är en härlig och lugn, meditativ yogaform där vi arbetar med kroppens stödjande funktioner som bindväv, ligament och leder, vi använder oss av bolster, kuddar, filtar mm för att bekvämt hitta in i positionerna.


Här är less more, genom att lyssna in och respektera kroppens signaler, ta ett steg tillbaka när det behövs, släpper vi taget och kommer djupare, både i kropp och sinne.


Vi har två lärare som har klasser i YinYoga. Den som går/har gått hos båda kommer att finna att trots att det är samma yoga så kommer lärarna själva sätta sin egen prägel på klassena och ge olika upplevelser.

Vinyasayoga

Slow Flow


Vinyasayogan sammanlänkar andningen med rörelser och ställningar i ett flöde.

I Slow Flow gör vi det lite långsammare vilket ger mer tid i varje position och ökar kroppsmedvetenhet.


Vi startar klassen med en mindfulness inspirerad guidning som hjälper oss att rikta vår uppmärksamhet inåt.

Andningen i kombinationen med rörelserna hjälper oss att fortsätta att hålla vår uppmärksamhet på här och nu.

Vi avslutar med nedvarvning, mjuk stretchning och guidad vila.


I Vinyasan tränar vi vår balans, styrka och smidighet, låter sinnet finna ro.