FRÅGOR & SVAR


Jag är ny, vad kan vara bra att veta?


Vad ska jag ha på mig?

Mjuka rena kläder som du kan röra dig i och andas är skönt att ha. Till lugnare klasser som yinyogan kan det vara skönt med kläder som du håller dig lite varmare i och gärna några varma strumpor/sockor på fötterna.


Mat innan klass?

Ät helst inte någon större måltid senare än 2 timmar innan klass. Ta gärna ha med vattenflaska med lock till yogan. Vi äter inte inne i yogasalen och tar inte med oss vatten eller dricka i glas.


Har ni omklädningsrum?

Vi har ett omklädningsrum för damer, första dörren till höger när man kommer in i Happy Moves lokaler. Herrar byter oftast om på någon av de två toaletterna, första två dörrarna till vänster. Det går bra att ta med värdesaker in i lokalen och lägga dem i nischen under hyllan rakt fram när man kommer in i lokalen. Ibland föredras att även ta in ytterkläder i lokalen men våta/smutsiga kläder önskar vi få vara kvar i omklädningsrummet.


Behöver jag ha med matta, meditationskuddar, filtar etc?

I vår shala finns allt du behöver till yogan, mattor, både i plast och i ull, meditationskuddar, bolser mm. Du kan också, om du vill, ta med eget.

Du får gärna nu i Coronatider ta med egen plastmatta till de klasser där de används tex Hathayoga, Shake the Dust. Lånar du någon av våra plastmattor gör du rent den efter klass med avsett medel för detta ändamål som finns i lokalen.

Du kan, om du vill, ha med en ren filt eller handduk att lägga över matta, kuddar etc.

Vi ber dig att inte lägga plastmattor, egna eller lånade, över våra yogamattor i ull.

Efter klass hjälps vi åt att ta undan utrusning du har använt, mattorna i ull läggs med den ulliga sidan nedåt, viks på mitten, spara en kant längs upp, och rullas från den vikta kanten.


Är det något jag bör tänka på om jag är gravid eller har mens?

Är du gravid, berätta gärna för din yogalärare, är du ny till yoga rekomenderar vi i första hand en klass för gravida.

De första 3 dagarna av mensen brukar man rekomendera att man ska undvik upp och nedvända positioner, pumpande med naveln och eldandning för att inte störa kroppens naturliga processer.



Hur köper jag era klippkort?


Man köper klippet i samband med att man bokar en klass, se ovan.

Du väljer en klass från vårt ordinarie utbud, när du kommer till betalning så väljer du något av våra klippkort, detta hamnar då på ditt ”konto”. 


Det går i dagsläget enbart att köpa klippkorten i samband med bokning av klass. Önskar du en bart köpa klippkortet gör som ovan och gå sedan i och avboka klassen.


Du kommer få en automatiskt genererad kvittens, om du saknar uppgifter så maila mig med de uppgifter som du saknar (i det här fallet ditt personnummer, de övriga uppgifterna har jag) så ordnar jag en mer detaljerad kvittens.


Hur gör jag för att ge bort ett klippkort i gåva?


Du kan ge bort yoga med vårt Gåvoklipp, klippet motsvar vårt 10-klipp plus och gäller för våra ordinarie klasser.


Gör så här för att köpa

  • Betala in 1900 kr på bg 5520-0273 Norrvikenyoga.
  • Maila info(at)norrvikenyoga.se, rubrik gåvoklippet, uppge betalningsdag och namn.
  • Printa ut Gåvoklippet här bredvid, klicka på pilen uppe i högra hörnet så öppnas dokumentet i ett utprintningsvänligt fönster.


Inom 14 dagar (det kan ta längre tid under perioder yogan har uppehåll) får du en kod som ges till mottagaren av gåvan.

Gåvomottagaren använder sedan koden vid ”köp” av gåvoklippet, se rubriken ”hur köper jag era klippkort”.


OBS! Det är koden som ger tillgång till våra klasser. Koden är giltig under 3 månader efter leverans till beställarens email, under förutsättning att denna uppgivits i samband med köp.



Kan jag betala kontant?


Nej vi är helt kontantfria. När du betalar online slussas du vidare till en ”betalningsförmedlare”.

Som plattform för betalning använder vi oss av Stripe, som räknas till en av de stora, säkra betalningsförmedlarna.



Kan jag utnyttja mitt friskvårdsbidrag hos er?


Du kan utnyttja ditt friskvårdsbidrag hos oss. När du gör ditt köp får du en automatiskt genererad kvittens på mail som du lämnar till din arbetsgivare eller till någon av detta utsedda företag eller organisation.

Ibland vill de ha fler uppgifter än vad som finns på det automatiskt genererade kvittensen, maila då info@norrvikenyoga.se med uppgifter om ditt konto hos oss och de uppgifter du saknar så får du en manuell kvittens.

Har du din friskvård genom Epassi, läs nedan.



Jag har friskvård genom Epassi, hur gör jag?


Från och med 2022-08-16, finns Norrvikenyoga med i Epassis utbud och man kan genom dem köpa våra bas och plussklippkort.


Köp ditt klippkort här (länk till vår sida hos Epassis)


(Tillvägagångssettet nedan är hur vi fått förklarat för oss, det kan komma att ändras när vi ser hur det fungerar i praktiken)

 

  1. Logga in på ditt epassi konto
  2. Sök Norrvikenyoga, välj att betala i appen
  3. Sänd ett mail till info(at)norrvikenyoga.se och tala om att du gjort köpet och om du redan har ett peronligt konto eller om du vill att vi ska skapa ett nytt konto, ange också vilken mailadress du vill använda hos oss.
  4. Epassi kommer sända ett mail till oss och vi kommer därefter hantera ditt köp manuellt, det kan ta några dagar.
  5. När handläggningen är klar sänder vi dig ett mail och du kan börja boka din klasser.



Har ni specialpris för studenter, sjukskrivna och/eller pensionärer?


Ja och nej. Vi har två typer av klippkort, Plus- och Basklippet. Basklippet ger alla som har möjlighet att gå dagtid ett rabatterat pris på 20% (jämfört med plusklippet).  



Hur bokar jag era klasser?


Du bokar själv dina klasser i vår bokningskalender.


  • Du går in på ditt befintliga konto hos oss, om du är ny hos oss skapar du ett nytt konto
  • Välj en tid du vill boka, du kommer sedan få ett val om du vill boka fler klasser på samma tid under de följande veckorna.
  • För att slutföra bokningen måste du också välja hur du vill betala din klass/klasser tex med något av våra klippkort eller som drop in. Är det med klippkort kan du välja ett befintligt, som du köpt sedan tidigare, eller med ett nyköp.
  • Efter att valet av betalning/köp är genomfört kan du gå tillbaka och boka andra klasser/tider om du önskar.


När du bokat en klass får du ett konfirmationsmail, får du inget konfirmationsmail betyder det antingen att du uppgett fel mailadress, mailet hamnat i spamfiltret eller att din bokning inte gått igenom. Dagen innan klass kommer du också få en påminnelse på mail.

Om mailen från oss hamnar i din skräpfolder behöver du gå in och lägga oss i din lista för godkända avsändare.



Hur långt innan kan jag boka en klass?


Klasserna är i de flesta fall bokningsbara 6 veckor framåt i tiden max åtta klasser. Undantag kan vara runt naturliga uppehåll, när vi gör förändringar i schemat eller bokningsprogrammet.


Du kan boka en klass fram till att klassen startar, under förutsättning att det finna plats.



Kan jag bjuda med en gäst till yogan och betala från mitt klipp?


Vi blir väldigt glada om du vill dela din yoga hos oss med andra. Du kan lätt gå in och skapa ett nytt konto till din gäst och boka en klass som drop in eller använda något av våra prova på klipp, eller be din gäst att själv skapa ett eget personligt konto.


Våra klippkort är personliga, det är också ett av villkoren för att de ska kunna användas för friskvårdsbidrag.



Kan jag ställa mig på kö till en klass som är fullbokad?


Är din klass fullbokad? ingen fara, vår erfarenhet är att det speciellt nu i Coronatider är många avbokninga

Är din klass fullbokad kan du ställa dig på väntelista. När en plats blir ledig går ett mail ut till alla på väntelistan och den som tackar ja först får platsen.



Jag behöver avboka en klass, hur gör jag?


Du avbokar och ombokar själv dina klasser genom att logga in på ditt konto hos oss.

Har du bokat klassen med något av våra klippkort får du automatisk en kredit i retur om du avbokar minst fyra timmar innan klassen startar. Avbokas en klass, i bokningsprogrammet, med mindre än fyra timmar innan start förfaller klippet.


Mail till en lärare gäller inte som avbokning men självklart hjälper vi till om det är problem. Tänk på att vi inte alltid har möjlighet att hjälpa till på en gång. Det klockslag vi går in och tar bort någon från en bokad klass i bokningsprogrammet är den tid som gäller för avbokningen.


Klasser som är bokade som drop in/fast pris är inte avbokningsbara men vi försöker hjälpa till att omboka när det går.


Hjälp oss gärna genom att avboka även om det är mindre än 4 timmar innan klassen startar.


Du kan läsa mer om avbokning av klasser under Medlemskap & Bokningsregler



Varför har era klippkort ett förfallodatum?


2020 ersatte klippkorten terminskoren, en termin motsvarade då 15 veckor. Med terminskortet köpte du en viss dag, en viss tid till en lärare och hade en möjlighet att delta på max 15 lektioner/tillfällen. Det nya klippkortet ger mer flexiblilitet och ger också möjlighet att gå upp till 10 eller 20 gånger, beroende på klippkort, under en period av 180 dagar/6 månader*.


Vi har valt att koppla priset per gång till hur ofta man har intention att gå på yogan, väljer man tex drop in så är man inte bunden till något tidsintervall men man får då betala lite mer mot per gång priset på klippkorten.


Våren 2023 gör vi flera temporära förändringar av våra produkter med tillfälliga erbjudanden*. 

Detta göra att Bas och plus klipp med 180 dagars giltighetstid har en sista försäljningsdag 2023-03-22. Giltighetstiden för våra klippkort sattes till 180 dagar vid starten 2020, i början av Coronan, längden tog hänsyn till både våra naturliga uppehåll i schemat, jul, sommar etc. och att både vi och deltagarna skulle ha behov av att kunna avboka klasser kontinuerligt (pga. av sjukdom). 


* Under våren bytte vårt bokningsprogram ägare, de håller på att modernisera och genomföra förändringar vilket i sin tur kommer  öppna upp för nya möjligheter under hösten 2023. 



Varför ska jag uppge min mailadress/Vilka mail får jag från er?


Ditt personliga konto hos oss är kopplat till din mailadress, när du gjort en bokning sänd en konfirmationsmail ut till angiven mail, dagen innan klass sänds också en påminnelse ut.

Behöver vi ställa in en klass, göra ändingare eller ge ut kompletterande information görs det via mail.

Får du inga mail, titta gärna i din spamlåda och se över dina inställningar.

Vi sänder också ut information om vår verksamhet.

Får du inte dessa mail kan du behöva anmäla dig till vårat nyhetsbrev, se nedan.



Varför ska jag uppge mitt telefonnummer?


Vi använder bara telefonnumret om vi behöver komma i kontakt med dig tex gällande en bokad klass som vi behöver ställa in.



Om GDPR

Uppdaterad 2022-08-02


Från och med 25 maj 2018 finns en ny lagstiftning kallad dataskyddsförordningen. På engelska förkortas den GDPR


Den är tänkt att stärka enskilda personers rättigheter över hur företag, myndigheter ochorganisationer får samla in och använda deras personuppgifter.


Carina Johansson, LeWarDa, 19661225-XXXX hanterar uppgifterna som lämnas för Norrvikenyogas räkning. Begränsade uppgifter kan också hanteras av lärare på Norrvikenyoga.


I stort är det uppgifter du själv har lämnat till oss, som namn, telefonnummer, mailadresser, uppgifter om klasser och tidpunkter som finns sparade. Det kan också finnas anteckningar om manuella kvittenser (och önskemål om speciell information på dessa som tex personnummer) manuella ändringar, önskemål om nyhetsbrev och information som lämnats vid kontakt. Det kan också hända att vi har bilder sparade från vår verksamhet, vi lägger inte ut bilder utan att först fråga om lov.


Våra samarbetspartners sparar också uppgifter, det kan också hända att vi på vår hemsida länkar till 3:e part. Dessa ansvarar själva för vilka uppgifter de samlar och hur de används och är inte något Norrvikenyoga har kontroll över.


Vi använder oss även av en hemsida, Facebook och Instagram. Där kan förekomma att det tex samlas in statistik och uppgifter som hjälper oss i vår verksamhet. Med stor sannolikhet samlar även sociala medier in sina egna uppgifter men där hänvisar vi till dessa bolag.


På vår hemsida sparas och visas också bilder och information om oss som arbetar och håller klasser på Norrvikenyoga.


Dina uppgifter sparas så länge som vi bedömer att det behövs för vår verksamhet. Du kan när som helst ta del om vilka uppgifter vi har om dig.


Nedan är en sammanfattning över samarbetspartners, vilka uppgifter som finns sparade och var. Listan kan komma och ändras, det kan finnas fler vi inte tänker på just nu och/eller fler kan tillkomma utan att de finns med på listan.


Bokninsprogram

När du bokar dig till våra klasser uppger du namn, mobilnummer och mailadress, dessa sparas av vår bokningspartner Smoothbook. Här sparas också vilka klasser du gått på och våra noteringar som kan vara att vi tex avbokat eller stämt av kontot manuellt.


Video/mötesförmedlare

Våra online klasser förmedlas via ZOOM, där registreras tidpunkt, namn och mailadress.


Betalningar

När det gäller betalningsförmedling använder vi oss av Stripe, de registrerar uppgifter som är nödvändiga för att kunna genomföra transaktionerna. Vi har tillgång till uppgifter som av vem, betalning, belopp, tidpunkt.


Mailplattform

Vi sänder nyhetsbrev via Mailchimp, där finns uppgifter om namn och mailadress samt datum. Vi sänder enbart ut mail om sådant som har med vår egen verksamhet att göra, är relaterat till våran verksamhet eller om sådant som vi bedömer kan vara av intresse.